tirsdag 18. januar 2011

Hvis dere bare begynte å lese denne bloggen og ikke kjenner meg, er dette kanskje litt rart. De som faktisk kjenner meg, vil herved himle litt med øynene. Jeg er nemlig veeeldig glad i å bake. Og lage mat generellt. Det er faktisk enda bedre enn å spise! :D Mest sannsynlig kommer dette til å bli en halvveis matblogg tenker jeg. Usunn mat jeg serverer andre, og sunn mat jeg lager meg selv :]
Så nå skal jeg legge ut en / to oppskrifter på klippekrans, som jeg lagde til gammer'ns 70års lag. Målene dere ser er doble, fordi jeg lagde to (d'oh). Og forresten - har ikke sensurert noe enda det er uten sminke, so beware.

Maarn's klippekrans!
   For å lage denne awesome kakeaktige tingen trenger man

Gjærdeig:
 25g gjær
50g myk margarin, smeltet
2dl melk
2ss sukker
1/2 ts kardemomme
5 1/2dl hvetemel

Fyll (alt. 1):
1/2 pk vaniljekrem
250g rosiner

Fyll (alt. 2):
I pk Makronfyll
2 ss kokende vann

Det aaaaaller første man gjør, er å sette stekeovnen på 35*C. Etterpå finner man en diger bolle og deler/heller gjæren i den. 

 Først så smelter man margarinen til det begynner å boble, så tilsetter man melken litt og litt. Hvis alt tilsettes på en gang, så kommer smøret til å klumpe seg igjen.. Og det skal være 37*C, så man ikke dreper gjæren. Og folkens, gjæren er vår venn.
 Sånn ser det ut da! :)
Dette helles over gjæren og røres til det ikke er noen klumper, før sukker tilsettes og røres inn.

 Bland kardemommen ut i litt av melet, og tilsett halvparten. Rør deigen til den er klumpfri, før du tilsetter resten. 
Spar ca 1/2 dl til utbaking forresten..

 Når deigen er eltet smidig, dekkes bollen med plast og settes i ovnen i 30 min eller til den har est til dobbel strl. I mellomtiden kan du gjøre som Mr. Lee og ta deg en trall.
 Eeeller du kan ta bilder av deg selv som elsker å bake - for ikke å snakke om forklær som virkelig beviser det..

 Jeg elser de(i)g <3

 Kjevle deigen ut på et bakepapir, ca 20 x 50 cm. Smør vaniljekremen utover hele overflaten, og strø rosinene utover. Eller hell makronmassen utover. Smak og behag.


 Når det er gjort, kan du bare rulle deigen sammen (skjøten under..)og dandere den i en sirkel med skjøtene sammen.


 Nå kommer klippedelen! Klipp dype hakk rundt hele greia og brett dem til motsatt side annenhver gang. Da ser det ut som det er blitt flettet


 Pensle kransen med vann og la den heve(under plast)i 30 min til i ovnen. Deretter setter du ovnen til 200*C. Håper alle tok ut deigen før du gjorde det..

Når ovnen er varm nok, kan the Yumminess steke nederst i ovnen, i rundt 15-20 min. Dette er hvor du må tenke selv og se hva som funker. 

Denne skal inn i "Cooking for Dummies" boka mi, så håper noen dummies prøver og gir tilbakemelding! :D

Og for de som lurer - jeg bøyde nesten kodelåsen min i frustrasjon i dag. Willy-Nilly, må løpe på pilates + Afromoves. Snakkees!

2 kommentarer: