onsdag 19. desember 2012

1. semester


Det er skikkelig sært å skulle hjem på juleferie. For meg reiser man ikke på juleferie, man bare henger der man er for øyeblikket.
Men det er klart, når alle vennene i Bergen (-1 fastboende) stikker så er det i grunn ikke så gøy å skulle bli igjen heller. Så gleder meg masse.

Tenkte egentlig å oppsummere semesteret for meg selv; selv om jeg mange ganger har reist alene eller vært hjemmefra lenge, så er det noe annet den gangen du pakker ned boksamlingen og stikker. Når man skal kalle et rom, delt kjøkken bad med to fremmede gutter for "hjem".
Jeg skal være den første til å innse at det gikk jo ikke smertefritt. Det har ikke så mye å gjøre med flyttingen som sådan, men det å reise så langt vekk fra de som kjente meg og hva jeg slet/sliter med var ikke så lett. Jeg var så naiv at jeg tenkte at jeg nærmest kunne flytte meg til en ny tilværelse, at å bytte miljø kunne endre mitt indre klimatiske turbulens.


Til en viss grad funket det jo også - jeg kunne fjerne meg fra alle de menneskene som tappet meg for energi ( minus meg selv så klart) og konsentrere meg på å være med mennesker jeg likte og bygget meg opp i stedet.


Det er en ting som har gått veldig bra. Jeg er blitt utrolig glad i vennene jeg har skaffet meg her allerede, trass i at det kun har gått et halvt år. Men den lille samlingen litt.vit.ere og filosofistudentene jeg omgås mest er helt herlig. Akkurat passe weird, i overkant nerd, veldig fan av Pukka te og øl (ikke samtidig) men litt for lite glad i å danse.. Ikke noe jeg og min dårlige påvirkningskraft ikke kan ordne.


Fagmessig har jeg slitt mer enn jeg noensinne har gjort med skolen. Det første halve semesteret gjorde jeg ingenting, sov til 11 og var lat. Kan godt være det var friåret. Mest meg, og depresjon/giddaslaushet. Men jeg skjerpet meg ganske etter hvert og da må jeg innrømme at selv om det ble bedre, ble det ikke lett - som jeg skrev forrige uke så strøk jeg fader meg..!

Bortsett fra vennene er vel noe av det morsomste det at jeg har fått en jobb der jeg blir servert gullkorn, komplimenter og kritikk på løpende bånd gjennom hele arbeidsdagen. Som vikar i barnehage og skole er det helt fantastisk hvor mye du får høre.
For eksempel ble jeg vanvittig glad da en 5-årig gutt kom bort til meg i utetiden,  strøk en finger over kinnet mitt og sa "hvorfor er du så pen i ansiktet?" en dag jeg hadde sover 4 timer, forsovet meg og ikke sminket meg.

Samtidig blir du sjokkert og redd for hva barn plukker opp da en 1. klassing, ett og et halvt år etter 22. juli tegner seg selv som en menneskeformet blodpøl og en mann som skyter han og sier det er Breivik. Hva sier man til et barn da?

høydepunkter fra semesteret:
  • Fadderuken. Jeg hadde det suuupergøy.
  • Fårikålmiddag hos meg med film og jentegjeng
  • Da jeg oppdaget hvor sinnssykt gode bollene på SiB Sydneshaugen var nystekte..
  • Da jeg og Sofie skulle skrive TK men i stedet fant ut hva meningen med live hennes var.
  • Telefonsamtalene fra mamma som fortalte om India denne juleferien og Nøtteknekkerbillettene!
  • tomannsvorset med Una på hennes rom og mitt. Etterpå var ikke likegøy, men hey.. (God damnit Frank, keep it together!
  • Besøkene fra Julie, Pati, Caroline og Sarah! Dere aner ikke hvor gøy jeg synes det er at dere tar turen!
  • Da Gina og jeg satt på Ad Fontes en hel dag, og kun gikk ut for å kjøpe smågodt på Rimi..
  • En midtsommernattsdrøm!
  • Vindusshopping og matmessebesøk med Anne Cathrine - nomnomnom vaffeeeell…
  • Helle og meg på vei til danseforestilling - og vi kom 1 time for sent. Planlegging på høyt nivå ;)
  • Thanksgiving!
  • Ringenes Herre Maraton, og frokosten med Unis etterpå.
  • Halloweenvors hos Emma og Katharina
  • 1. desembeeeer!!
  • Carpe Diem konsert og bursdagsfeiringer
  • Hobbitenpremiere
  • 10 av 10 på konteprøve i exphil…!

 


I <3 BERGEN

2 kommentarer: