søndag 24. juli 2011

Provencalsk kyllingsuppe a la Maarn

Når jeg ikke vil bearbeide, tenke eller snakke, kokellerer jeg. Det er som å høre på lydbok når man skal sove; man gjør noe som krever oppmerksomhet, og ufrivillige tanker slipper ikke inn. Det er praktisk når man ikke vet hva man skal tenke eller føle, slik som etter tragedien fredag. Derfor legger jeg ut denne oppskriften i dag, så alle som vil kan gjøre noe for seg selv (og andre sultne/triste sjeler)

Provencalsk kyllingsuppe
Inspirasjon: Ingrid Espelid Hovig.


Ingredienser:
En bit (ca 300g) Sellerirot, i små terninger.
En skive kålrot (100g), i små terninger kan sløyfes
To gulrøtter, i små terninger
1,5 løk, finhakket
1 flatbanket kyllingfilet
2 terninger kyllingbuljong
100h spekeskinke i strimler
1ts basilikum
1/2 ts timian
1/2ts pepper
Salt etter smak
Til pynt: 1 neve kruspersille


Stek kyllingfileten på medium varme til den er gjennomstekt - ca 3min 1. side og 2min etter at den er snudd. Legg den på et papir til den avkjøles.


Fres grønnsakene i samme panne i ca fem minutter.


Bland buljongen med 1 liter vann, og la alle grønnsakene få et oppkok. Kok i ca 5 minutter (under lokk), til du merker at grønnsakene er gjennomkokte men ikke ihjelkokte. Slå varmen ned til laveste nivå.



Skjær den avkjølte kyllingen i terninger, og tilsett den i suppen.


Ha også i krydderurtene.


Tilsett den strimlede spekeskinken og fordel hakket kruspersille på toppen av suppen.



Spis med god appetitt, gjerne sammen med hjemmebakt rugbrød. Skal legge ut oppskrift på det i morgen...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar