fredag 1. juli 2011

Vet det nå ble to blogg innlegg på samme tid.. Håper dere tar dere tiden til å lese begge likevel!

I går var det matkurs for oss, på Blue Lagoon Thai Cooking School. Det var vanvittig lærerikt i forhold til både matlaging og kulturen bak. Visste dere for eksempel at nudler (av ris, vel og merke) først ble tilberedt for alvor etter 1. verdenskrig? De hadde ikke nok hel ris, og dermed ble de små restene malt opp og brukt i nudler. Derfor er det også en del av Thailands nasjonalrett – for å øke respekten til denne retten. Det er forresten også uhøflig å legge igjen ris på tallerkenen når man har spist, for det krever mye arbeid og både så/høste, og rense risen. 
Det finnes forresten 7 slag kokosnøtter i Thailand alene, og minst 70 varianter på ingefær.


Av matlaging lærte vi å lage suppene Tom Kha, Tom Yam (som er nam nam), Grønn, Rød, Gul og Panyang Curry, og en saus som heter Pad Thai og blir brukt til  å lage en nudelrett jeg dessverre ikke husker navnet på. Alt ble gjort fra bunnen – det eneste ”jukset” var å ha ferdig fiskekonsentrat (en slags saus), rekepaste,nudler, tofu og… Ja. Det var vel alt? Resten ble gjort for hånd; vi ristet og knuste krydder, malte sammen karripasta med mørtel, og hakket diverse løker, gress, urter og grønnsaker for hånd. Resultatet etter 3- 4 timers matlagning og undervisning var suuuupergodt. Og sterkt. Hvilket resulterte i at jeg ble dårlig, ettersom jeg tydeligvis har tidenes mest ømfintlige mage. Foruten denne lille detaljen går det kjempefint med meg og mat her borte.. Det er så mye scampi og sopp at jeg kunne levd lykkelig resten av livet.




Tom Yam






Grønn og Rød Curry, sticky Rice




I dag var jeg likevel bedre, og det var enda godt – solen tittet frem! Og la meg ha dette helt klart for dere før dere ser på bildene under: farge er farge, og rød er likeverdig med brunt. Jeg vil også ha meg frabedt kommentarer om blotting… Skal man vise frem resultater, må man finne de mest kontrastfylte områdene har jeg bestemt. Dette betyr også at vi kommer til å bli i Thailand. Min onkels + andres væravhengige humør hadde oss på tanken om å fly til Vietnam om Yr.no ga klarsignal – men nå er det meldt fint her vi er en stunf fremover. Dessuten skal vi til Kambodsja på onsdag, så hvorfor stresse i fly..



Starte dagen med hvite ark... Hvit hud, i alle fall.




Nuvel. Resten av kvelden skal brukes til Aloe Vera, Shantaram og muligens en middag. Jeg er ikke helt fan av den der ”middag etter klokka 8” greia – får fader meg ikke sove hvis jeg skal fordøye på samme tid. Sånn rent tankemessig kan jeg multitaske som få, men kroppen vil helst ha en oppgave om gangen. 

3 kommentarer:

  1. Den var morsom, men hva med solfaktor Maren, hadde du glemt den,dette så ikke godt ut.Ser at onkelen din er u-tolmodig ang.været, men ikke noe bedre her.Skulle gjerne smakt den maten dere laget, så delikat, og smaken pr.fekt tenker jeg. Ta med Ingefær hjem, om det er lov. Og kos dere. Klem bestem. R

    SvarSlett
  2. Håper du koser deg!
    men...
    ORDELINGSPOLITIET:
    blogg innlegg...? ; )
    E

    SvarSlett
  3. Kan jg invitere meg selv på litt thaimat senere i sommer ... ;-)? Høres herlig ut!!! Tror vi kommer til å bli like " brune", ettersom vi har valgt Norgesferie i år, og d ikke er sneven av sol i vente .. ;-() Slitsomt dette, for en på solenergi ;-) Kooos dere videre, hils fam. Veldig overskyet hilsen fra Hamar

    SvarSlett