mandag 25. juli 2011

Rugbrød

Det finnes få ting som får meg til å føle meg virkelig bra. Komplimenter får meg som regel bare litt forlegen, men snakker du om maten min, jubler jeg faktisk inni meg. Men, jeg merker meg også hva som er tomprat - så hvis jeg noen gang fisker etter komplimenter, si det kun om du mener det. Falske / overdrevne komplimenter er bare teit.

Hvorfor snakker jeg om dette? Jo, fordi dette brødet er faktisk noe av det som har gitt meg ekte komplimenter. Som jeg lovte i går, blir det rugbrød for alle penga i dag. Det er kjempelett å lage, samtidig som brødet i holder lenge, både i magen og i brødskuffen. Og er du løtensokning som meg, så må det spises ferskt – med pultost. Nam


Rugbrød


Ingredienser:

300g Sammalt Rug, grov
100g Siktet Rug 150g
Siktet Hvetemel
50g hakkede nøtter (mandler er brukt her, men veldig godt med hasselnøtter)
50g linfrø 
1ts salt
1,5ss nøytral olje 
1pk tørrgjær
1ts natron
3dl vanlig eller skummet kulturmelk 
2dl lunket vann.



Når alt først er samlet på benken, er der fryktelig lettvint. Bland alle meltyper, nøtter, frø, salt, gjær og natron i en bolle.


Bland alt sammen godt.




I, vel, målebegeret kan du blande vann, melk, og olje. 




Hell alt det bløte i bollen med det tørre, og rør rundt. Blir massen løs og umulig å få fast, tilsett mer mel (en av de siktede typene, for hevingens skyld.)



Når du kan få den til å se slik ut, er den ferdig.


Trill en lang pølse uten skjøter på, og tilpass den en brødform kledd med bakepapir. Pensle brødet med vann, og strø ekstra linfrø på toppen.  Hev på et varmt sted under plast i ca en time.
Når brødet er hevet til omtrent kanten på brødformen, stekes det midt i ovnen på 200 grader, i ca 50 min – en time. 



Avkjøl brødet på rist, og spis masse! ikke være pultost, kan jo være tomat med sitronpepper eller som tilbehør til god suppe 1 eller god suppe 2 ;)

2 kommentarer: