søndag 12. juni 2011

Focaccia

I dag er det siste klassefesten for 3STA. Trist, bra og på tide..!
 Jeg for min del har gjort det jeg alltid gjør når noe skal skje; laget mat. Potetsalat, rekesalat, fransk potetsalat, ooooog

Focaccia.
For de som ikke vet hva dette er, så er det et brød ikke ulikt en supertykk og fluffy pizzabunn. Det som er annerledes er at toppingen er mye enklere (i dette tilfellet kun krydder), og at det spises som siderett heller enn hovedrett. Forresten smaker det ikke så verst heller.

Ingredienser:

1/2 pakke gjær
3dl lunket vann
1ts sukker
1/2ts salt
3ss olivenolje
7dl hvetemel

Til toppingen:

2ss olivenolje
1ts grovt salt
1ss tørket rosmarin




 Hell sukker, gjær og salt i en bakebolle or rør mens du tilsetter vannet.


Hell i mesteparten av oljen, men la det være igjen ca 1/2ss.


Bland i melet litt etter litt til en klumpfri og elastisk masse.


Hell på den resterende halve teskjeen med olje, og la den heve til dobbel størrelse. Del en; easy peasy!


Ta frem deigen når den har blitt feit, slik som under.


Bruk fingrene eller kjevle deigen ut til et stort rektangel, eller en sirkel på ca 30 cm i diameter. Som vanlig forsynte jeg meg med gjærdeig og fikk den litt for liten..


La den ligge i ca 15 minutter og etterheve, før du trykker inn en serie med "smilehull".


Pensle forsiktig over resten av oljen og strø salt og rosmarin utover


Stek i 20 min på 220 grader - eller litt lengre som jeg gjorde da det gikk noe spennende på TV'n.. Gah


Godt blir det sikkert i alle fall, i følge med grillmaten jeg vet kommer.. Nam.



Har forresten laget brownies også.. K9s.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar