lørdag 9. april 2011

Blondies

Lovte jo at det skulle komme i dag.. So here we go.  Søstra mi Oda skulle ha en jentekveld i dag, en skikkelig fat-out rundet av med film og sukkerkick. Jeg sendte inn mitt bidrag med denne herligheten;

Blondies
Blondies er rett og slett hvite brownies. Jeg skal ærlig innrømme at å spise mer enn tre kvadratcentimeter av denne kaka gjør meg rent seig i magen, men søstrene mine elsket den. Server den med noe friskt ved siden av, så er den super!

Oppskriften er en modifisert utgave av "Whities" på det søte liv.

 

Ingredienser:
100g smør
400g hvit sjokolade, delt opp
1 dl fløte
4 store egg
100g sukker
1/2dl lys sirup
2ts vaniljesukker
200g hvetemel
200-250g vaniljefudge, hver delt i 4 (fåes i smågodt disken)

Trinn nr 1 er som vanlig å sette på ovenen. 180 grader denne gangen.


Varm fløten så den nesten koker, og tilsett smøret så det smelter i. Bør skje gradvis over middels varme for best resultat - fløte blir brent ;)
Ta kjelen av platen og tilsett sjokoladen. Rør til alt er smeltet inn til en jevn masse.


Dette er farlig søtt og godt..


Pisk egg og sikker sammen til eggedosis. Trenger ikke være veldig stiv!


Hell sjokoladeblandingen i eggedosisen.


Hvis du bruker mikser slik som jeg gjorde, pisk på laveste hastighet. For hard pisking trekker nemlig luften ut av røra og gjør kaka veldig kompakt. Brownies og blondies er ikke nødvendigvis de farligste  når det gjelder dette, men sånn til muffins o.l.. Ikke bruk mikser i det hele tatt. Så lærte vi noe nytt i dag og.


Bland sammen de tørre ingrediensene og vend dem inn i røra med en slikkepott eller lignende. Som jeg just sa - mikser er ikke noe lurt her.

Som aller siste trinn vendes fudgebitene inn på slutten. Den orginale oppskriften ber om nøtter, men hver sin smak - kresne småpiker liker ikke slikt. Og fudge er godt...

Hell røra i en bakepapirbelagt form, ca 20x30cm. 
Stek den i ovnen på nederste rille i rundt 45 minutter.

Da ser den slik ut..
Blondies og andre kladdkakeaktige bakverk skal helst ligge til de er helt avkjølt (minst 2 timer på rist, evt 1 time i kjøleskap) før de kuttes opp, med mindre man ikke bryr seg om formen og bare måker det på en tallerken. Jeg lagde kaken før servering så den skulle bli ordentlig god og fast.

Server med en frisk og litt syrlig bærsaus til. Jeg vil tro bringebær er supergodt, men jeg valgte blåbær denne gangen. Tilsatte litt Chili og, mmmm...


En time totalt fra du starter til den står på benken.. 
Fristet til å prøve? ;)

1 kommentar: