mandag 4. april 2011

Green and white - asiatisk suppe!

Om noen dager (les onsdag) kommer jeg til å stenge av for forslag om hva jeg skal lage meg for no. Jeg gleder meg egentlig veldig til å se hva det blir, for alt som er nevnt er ting jeg liker å lage. But then again, så liker jeg nesten alt. Jeg liker for eksempel

Gønn og hvit suppe. 
Denne suppa er basert på en oppskrift fra boken "500 supper", men etter hva vi hadde/hvem jeg lager til har jeg modifisert den. for 4 personer trenger du
 


 2 ss olje, til steking
3 sjalottløk, finhakket
2ts ingefær
1 ss grønn chilipasta
12,5 dl vann blandet med 
4 ss buljong
125 g glassnudler (alle nudler/pastatyper kan brukes)
1 ss brunt sukker
1/2 lime, presset
1/2 boks fiskeboller i strimler (her kan hvir fisk eller reker brukes helt fint)
1 bunt vårløk i strimler
4 never bønnespirer

  
Finn en passe stor kjele og fres løk, karripasta og ingefær i olje.

  
Etter 2-3 minutter  kan den utblandede buljongen tilsettes, og la det koke opp. Sett på lokk og la det småkoke i ca 10 min.
  
I en annen og mindre kjele, kok opp vann og sett det til side.

  
Legg nudlene i vannet i 3 - 4 minutter.

Pass på å røre hele tiden slik at de ikke blir klistret til hverandre. 
 

Skyll av nudlene og legg dem i en bolle med kaldt vann. 
 
  
Rør ut brunt sukker  og lime i kraften. 



Tilsett fisk og nudler og la det varmes helt opp til kokepunktet, før kjelen tas til side og vårløk has i sammen med bønnespirene. 
 

Server med en gang! :)
 


Bon appétit. Eller Idatakimasu er kanskje mer riktig, men poenget er; håper det smaker bra!

2 kommentarer: