onsdag 27. april 2011

Krydrede fløtemuffins

 Da var jeg tilbake fra det store utland. Eller, mitt andre hjem er mer riktig. Jeg savner å være der, været der, luktene der, menneskene der og "I could not care less" attityden der. Derfor kjennes det faktisk som om jeg har hatt skikkelig ferie for en gangs skyld - nektet å ta med noe av skolebøker uansett hvor mye bajs skolen skal prakke på oss nå de neste dagene/ukene. Ferie får være ferie.
Men en ting jeg ikke hadde savnet, var maten. Mye majones, olje, smeltet ost og smør som ble klint utover de engang rene smakene. Heldigvis er Ray som meg så vi klarte å unngå det verste haha. Dermed var det ganske contradicting av meg å komme hjem, åke rett inn på kjøkkenet og stelle istand .. muffins?

 Krydrede fløtemuffins.

Disse er supergode, litt kaffemat om du digger kaffe.. Eller bare er avhengig slik som meg. Det tok meg forresten bare 35 min å finne ingredienser, putte dem sammen, steke og kjøle disse. Så om du har dårlig tid - this is it folkens.


 Av ingredienser trengs ikke stort;

300g mel
1ss bakepulver
1ts malt kanel
1/2 ts malt allehånde
1/2 ts revet muskat
1 passe klype salt
120g brunt, mykt sukker
2 egg
6 ss nøytral olje (type solsikke, raps, matolje o.l.)
2,5 dl kremfløte.



 Step en er bare å blande krydder og mel (med sikt om du vil være nøye - ikke jeg). Og sett ovnen på 200grader.


Rør inn sukkeret slik at det er en jevn tørr masse.
 

I en ny bolle, visp eggene litt slik at plommen/hviten er blandet. 
 
  
Hell i oljen og kremfløten, og visp det jevnt.

Lag en fordypning i det tørre og hell i røra, og bland alt. Ikke rør for mye, da blir det murstein og ikke muffins.


Fyll 12 former 2/3 fulle.
 

Stek dem midt i ovnen i 20 minutter, og la de hvile i 5 min før de spises.


... Eller fotograferes

  
Eller stjeles av utakknemlige russefrøkner som stjeler norsknotater og forstyrrer freden med 4 forsterkere og en greit stor bass i bakhagen.  

3 kommentarer:

  1. hehehe, liker dette altsååå!
    Flisen!

    SvarSlett
  2. Liker de muffinsene dine. Men glemte å ta den med på skolen.. :(

    SvarSlett
  3. Mamma sa " jeg vil ha rosiner i"
    - jeg sa Da er det ingen andre som vil ha dem mer. Nei.

    SvarSlett