søndag 20. mars 2011

Søtpotetsuppe med ovnsbakt hvitløk

Tid for søndagsmiddag, folkens! Den oppskriften her passer til både flere retter og omstendigheter, fordi smaken kan lettkombineres med annen mat. Mitt eksempel på tilbehør er nederst på siden. Så, hvis du vil ha en supergod og sunn middag, kjør på i kveld med

Suppe med søtpotet og ovnsbakt hvitløk.
Av ingredienser trenger du (tilpasset 4 pers)

 

Olje til steking
2 løk, finakket
3 hele hvitløk, hvor feddene er tatt fra hverandre og bakt i ovnen (ca 20 min på 180 -200*C)
700g søtpotet i terninger
250g aspargesbønner
Nok buljong til 2 liter (4 blokker/ 6ts)

Pepper til smak,
litt persille til servering (evt yoghurt)

Det aller første som må til er at alle ingrediensene hakkes opp. 
 

Fres løk og søtpoteter i oljen under konstant omrøring, i ca 5 minutter.




Hell i buljong og la det småkoke på lav varme i ca 10 min. Helst under lokk, forresten.

Mens suppekrafta småkoker, renser du hvitløken fra skallet. Evt så kan du klemme ut all den bløte massen inne i skallet, men jeg synes ikke det gjør noe.


Tilsett bønner (også i biter, som på bildet) og hvitløk og la det småkoke i enda 5 -10 minutter,  til søtpotetene er så møre at du nesten ikke får tak i dem med gaffelen. Da heller du av kraften og sender alle de kokte grønnsakene i mikseren. Tilsett dem gradvis tilbake i kraften under omrøring.


Server med persilledryss og evt en skje med yoghurt naturell i hver skål.

Som tilbehør valgte jeg å lage noen pizzasnurrer med ostesaus (søstra liker ikke tomat) og salamifyll (pappa synes ingenting er middag uten kjøtt). Ble kjempegodt :)
 
Ettersom suppa er helt klar / "klumpfri" i konsistensen, er den en kjempefin suppe hvis du som jeg har litt vondt i halsen. I tillegg så er både søtpotet og hvitløk kjempebra for deg, helsegevinstene står jo i kø, bare se her og her.
 
God fornøyelse!
 
*Har fått tilbakemeldinger om suksess på både Thaigryta og 5min choco-kake. Send meg en kommentar her da vel, så andre tør prøve! :)

2 kommentarer: