lørdag 5. mars 2011

Jeg har bursdag i dag!
Jeg gasser meg på ekte berlinerboller i Frankfurt, så kan dere kose dere der hjemme med VM og vaffel. Dette er veldig feil egentlig, for når jeg har bursdag er det vel strengt tatt jeg som skal få kake? Willy-Nilly. Har bestemt at dere skal få en kakeoppskrift i dag alikevel. Har ikke "seriebilder" ettersom jeg glemte det da jeg lagde den.. Pati er skyldig. Hu prater så fælt!

Men, dagens oppskrift er:

Skogsbærpai
 Oppskriften er funnet på detsoteliv, men er modifisert av meg.



Til paibunnen trenger du:
60g smør
3 dl hvetemel
1/2 dl små havregryn 
0,75dl sukker
1 egg 
 

Fyll:
800g skogsbær
- kan kjøpes ferdig frosset på butikken! Trenger ikke tines
  5 ss potetmel
  4 ss brunt sukker 

Så gjør man så når man lager sin pai:

Sett aller først ovnen på 180*C, og start med paideigen. Først så blander du alt det tørre i en bolle mens smøret smelter. I en annen bolle pisker du eggene lett sammen (betyr på norsk bare å hakke høl på plomma og røre med en gaffel).

Bland det smeltede (og ikke varmere enn fingervarmt) smøret med egg. Hell blandingen i det tørre og elt sammen til en klissete deig.

Når du skal få paideigen ut i form, er det mange som sliter litt. Så her er tricket: Sett deigen i kjøleskapet i 15 min minimum - da blir den fastere. Finn frem en plastpose og lag to "duker" av den. Plasser deigen i midten og kjevle utenpå plasten! Deigen er så fettete utenpå at den vil ikke sitte fast i plasten, og du slipper å måtte vaske kjevler. Lurt lurt.. Kjevle den ca 0,5 cm tykk. (skal lage en bildeserie av dette senere så det blir lettere å forstå)
.
For da er det bare å "kle av " deigen på ene siden, vende deigen oppi en smurt 24cm paideigsform og passe på at det ikke er noen hull. Sett deigen midt i ovnen i 15 min.

Når det gjelder fyllet, er det mye mer lettvint. Spesielt om du har frosne bær. Bare pass på at de alle er delt fra hverandre og bland dem godt med potetmelet. Hell i formen. Det vil se mye ut, men de synker en del når vesken forsvinner.
Dryss over. Stek paien videre i 20-25 minutter ca, til det lukter som syltetøy når du åpner ovnen.


Jeg tuller ikke altså.. Server denne med vaniljesaus og/eller is, og himmelen er nær. Bare la døden plukke meg : )

Men ikke i dag. I dag er jeg nitten og happy med det. Men om noen har en rynkekrem å donere er heller ikke det å forakte.. Ha en fin helg!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar