torsdag 31. mars 2011

Knekkebrød

Jeg vet.. Jeg lager mye usunt. Jeg spiser mye usunt, og jeg elsker å lese kokebøker med kakeoppskrifter, godterier, desserter og kjeks. Men, jeg kan om jeg vil. I går lagde jeg min egen knekkebrødoppskrift, og den ble kjempegod! Så her kommer en helt orginal oppskrift på 

Knekkebrød.
  

 
Ingredienser:
5,5dl rugmel
4dl havregryn blandet med
2dl kraskakli
3dl knuste minifras blandet med
1,5dl finhakkede gresskarkjerne
1,5 dl sesamfrø blandet med 
1,5dl linfrø
2ts bakepulver
1,5 ts salt
10dl vann.
 

 Hell alt det tørre i en bolle

  
Bland godt sammen.

Miks godt og la det svelle i 15 minutter. I mellomtiden settes ovnen på 170 grader. Sett frem to stekebrett og legg bakepapir på dem.
 

Bruk en slikkepott til å fordele deigen, røren eller hva du vil kalle det utover de to platene.


  
Bruk en pizzakutter e.l. til å dele deigen i passende biter.


Sett den i ovnen i 15 - 20 minutter.
 

Ta platene ut av ovnen, rull over det som har "vokst sammen" igjen og sett dem tilbake inn i ovnen i 30 - 40 minutter. Du vil kunne lukte det når de er ferdige.


La knekkebrødene avkjøles i formen - de tar litt tid. Etter rundt en time skal de helst lufttørke på rist. Når du selv liker dem best kan du bare spise i vei!


Honning og brunost er godt på (og faktisk ikke dumt kombinert heller!). Håper dere tør smake!

...Alle bilder er tatt av meg.
 

1 kommentar: