lørdag 12. mars 2011

Mangokake

Om dere bare visste hvor fantastisk jeg følte meg da jeg sto opp i går tidlig.. Eller, 30 minutter etter jeg våknet da. For på vei ut døra merket jeg at ..sola skinte? Folkens, 11. mars var dagen solen var oppe 07.00 på morgenen! Kom nesten for sent til bussen fordi jeg måtte opp og hente solbriller.. Kunne ikke la være.

Det var ikke det eneste som fikk meg til å smile den morgenen.. Når jeg kom på bussen la jeg merke til at busskortet sa "99 dager igjen".

Planen for å fullføre gullrekken av dager er å lage en herlig

Mangokake!
Denne oppskriften har jeg funnet på dinmat.no, med noen modifikasjoner (som alltid). Vi hadde nemlig ikke sukker i huset, haha. Heldigvis for meg, men til min mors store forferdelse, hadde jeg Splenda. Mamma er redd for kunstig søtning og alt som "smaker e-stoffer", men ohwell. Til denne kaken trengs
Til bunnen:
150 g kornmokjeks eller annen havrekjeks.
 50 g mandler
  120 g smør, smeltet
  1 ts kanel, malt

Fromasj til mangokake:
8 Plater gelatin 1/2 dl vann
3
 mango
egg 
1 dl Splenda (eller sukker om du har)
1/2 dl melis (tas ut om du har sukker) 3 dl kremfløte (jeg brukte lettere dessertfløte, funket fint)
2 pk (a la 125ml) yoghurt m/ mangosmak (evt i kombinasjon med melon eller pasjonsfrukt)

Lokk:
6 dl vann
1 pk gelépulver med appelsinsmak
1 pk
 gelépulver med sitronsmak

Om du skal lage denne kaken, trenger du litt tid. Det er overhodet ikke vanskelig, men det er mye som skal gjøres..

Det aller første er at nøtter og kjeks knuses nærmest til fint mel, før kanel tilsettes. Rør inn smeltet smør. 
 

Når smøret er rørt inn skal massen trykkes ut i en stor springform (26cm) som har bunnen dekket med bakepapir. Sett den i kjøleskapet.

Skrell mangoene, og del en av dem i skiver.


Fordel mangoen utover den ferdige bunnen. Dette må ikke gjøres så altfor pent, fordi det skal tross alt dekkes til med fromasj senere..


 

Resten av mangoen kuttes i biter og deretter moses til pure. Jeg brukte en stavmikser, men hvis du vil ha vekk alt av tråete fiber kan du mose det gjennom et dørslag. Så fin på det er ikke jeg..

 

Nam nam. Enda bedre blir det når du pisker krem av fløten, så stiv du kan uten at det blir smør av det. Da har du faila. Sett den i kjøleskapet.



Legg gelatinplatene i kaldt vann, og la de trekke i ca 5 min. I mellomtiden koker du opp den halve desiliteren med vann.
Ikke bland det helt enda..


Pisk eggedosis av melis og splenda, eller 1 dl sukker om du er den heldige eieren av slikt. Den trenger ikke være helt stiv, men pass på at alt sukkeret er oppløst. Dette merker du hvis du smaker på eggedosisen og det ikke er noen "kornete" konsistens.



Tilsett mangopureen og yoghurt, og bland.


Klem vannet ut av gelatinplatene. Legg dem i en skål og hell på det kokende vannet. Rør hele tiden slik at all gelatinen løser seg opp. Miks den inn i blandingen i en tynn stråle, og pass på at det blir gjevnt fordelt.


Vend kremen forsiktig inn i blandingen med visp, ikke mikser. Poenget er å få fromasjen så porøs som mulig..


Ferdig miksa, alt sammen! :)


Hell så hele greia opp i formen. Det skal ikke bli like fullt som du ser på bildet, for jeg brukte en 24cm form i mangel på riktig strl, haha. Sett det i kjøleskapet til det har begynt å stivne skikkelig.

Lag  geleen slik det står på pakken, men kun med 6 dl vann. Vent til den er kjølig (men ikke stiv!) og hell den over kaka. La den stå i kjøleskapet i noen timer, gjerne over natta. 





Før servering, pynt gjerne med mango, lime eller annen frukt.. Jeg raspet litt sjokolade i tillegg, ble ikke verst! 






Her er resten av kakebordet fra kveldens bursdagsfeiring; Lemon merengue pie og kringle med vanlijekrem og rosiner




Bordet etter 1 time og 15 pers +-. Alt var deilig!


Håper alle hadde en god helg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar