søndag 14. oktober 2012

Dagen for psykisk helse


Det er særdeles sjelden jeg blir direkte sint av å høre på fremmede snakke. Det angår jo ikke meg, jeg skal jo strengt tatt ikke høre på, og folk sier så mangt i det offentlige rom som ofte er satt på spissen eller ikke seriøst i det hele tatt. Likevel var det to personer i auditoriet med meg på onsdag, som virkelig fikk det kardiovaskulære systemet mitt til å jobbe overtid. 


 Denne dagen var dagen for psykisk helse. 
Ikke at jeg visste det på forhånd, men disse to meningfylte herrene satt og koblet dette opp til bloggsamfunnet, og mente at psykiske lidelser var noe som hadde fått populærstatus blant unge  bloggere (og da særlig jenter).


I sin samtale gikk argumentene (for de var helt enige!) ut på at jenter nå bruker sine psykiske lidelser for å fremme seg selv, og gi et bilde på at de er sterkere enn de er. Navn som var nevnt var Linnea Myhre og Kristine Getz, to sterke jenter/damer som har sykdommer, som sliter hardt, og jobber seg oppover. De er også begge forfattere fra denne høsten av.
 Getz har selv uttalt at hun følte det lettere å bli kvitt tankene når de var fysisk satt ned på papiret. Det er heller ingen tvil på at mange kjenner seg igjen i frk. Myhres bok "Evig Søndag". Bare på kommentarfeltet hennes har over 350 personer gitt uttrykk for lettelse over at "det er flere som dem" og "du er så sterk". Støtte for å komme seg ut av det fengselet en mental sykdom er.
 Folkehelseinstituttet informerer om at 15% av uføretrygdede er det pga psykiske lidelser.
 Depresjon øker dødelighet i like stor grad som sigaretter - og dette er verken valgfritt eller gir noen nytelse what so ever.

 Personlig synes jeg det er direkte fornærmende for de som tar steget ut i offentligheten, fjerner tabuet og hever nakker med tunge hoder. Burde det ikke stå respekt av disse?



 Ikke ifølge av de to ekspertene bak meg, som kom med utsagn av  typen

"Det er jo kun for oppmerksomhet"
"Ok, du lider vel av bipolaritet, depresjon og angst. Du kjøper likevel den nyeste buksa fra Nelly og fikser håret tre timer om morgenen."
 "Sleng på en spiseforstyrrelse på toppen, for en gjennomført look"




Jeg var nær å snu meg rundt og si til dem at det var slike kommentarer som det der som bare beviste hvilken ignorance de utstråler. Og den type innstilling som får folk som burde få vondt ut, til å tie det inne og bli spist opp innvendig. 
Eller som jeg tenkte:

Motherfuc*ers, gjett om du vil se bra ut på utsiden hvis du føler seg som en brukt pantepose med bunnslam fra Kiwi på innsiden"

Jeg sier bare Amanda Todd, og håper folk kan ta litt mer hensyn til hverandre. Du kan ikke lese tanker.
Oppfør deg deretter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar