søndag 27. februar 2011

Thaigryte med kokos, kylling og fersken

Bummer.Det ble ikke blodpudding. Eller blodpannekaker, som jeg fikk lyst på i tillegg. Jeg og bestemor dro på butikken men de var visst tomme for blod. Litt bisarr opplevelse?
Istedet har jeg gått og gumlet på knekkebrød som bestemor har laget. Og twist. Og lakris. Og popcorn. Og hele planen om en sunn helg went bye-bye. Menneh, jeg spiser jo ikke sunt til vanlig, så hvorfor gjøre det nå. Planen var etter vinterferien anyways. 

Forøvrig vil jeg klage på at ingen har av dere har tatt dere tid til å besøke meg på jobb, hvor jeg har tilbragt mesteparten av ferien. Er fryktelig synd, for jeg har nemlig bakt verdens beste brownies.. Den eneste (?) oppskriften jeg garantert aldri kommer til å gi bort. Den ligger pent plassert i hodet mitt og kommer aldri ut på papiret, med mindre jeg på mitt dødsleie har et svakt øyeblikk(og det er ikke en oppfordrelse til mordforsøk). Men, hva som er veldig godt og jeg absolutt vil anbefale, er

Thaigryte med kokos, kylling og fersken
Confession of a food-o-maniac: Jeg googler gode oppskrifter på nett mens andre spiller Robot Unicorn Attack og Tetris. Og det var slik denne gode og særs raske oppskriften ble oppdaget.

For 4 greit sultne personer trengs:

 4 flatbankede (2 cm tykke) kyllingfiletet, delt i to
1 boks hermetiske fersken (eller 4 ferske om du er flink), i skiver
2 purreløk i tynne skiver
I boks kokosmelk (400ml)
2 ss soyasaus
1 pakke sukkererter, stimlet
2 pk boil-in-bag ris. Hvis du koker utenom beregnes ca 1dl tørr ris per pers
Litt Kayennepepper + salt
Olje til steking 


1. Snitt alle grønnsakene som beskrevet.

 Ha oljen i en stor gryte og la den bli varm. Krydre kyllingfiletene på begge sider og stek dem på mellomsterk til høy varme, ca 4 min per side. Sett på risen og kok etter anvisning.

 Kyllingen trenger ikke være helt gjennomstekt, for den skal varmes gjennom senere. Pass bare på at den ikke er direkte rå inni og svart utenpå.

  
Tilsett frukt og grønt i gryten og la det frese med kyllingen i noen minutter. Omtrent nå burde risen være ferdig, så hell av vannet.

  
Bland soyasaus i kokosmelken og hell det i gryten. La dette koke under lokk i ca 5 minutter. 


Anrett ris, thaigryte og sukkererter på en tallerken. Så ber dere Jenssens bordbønn - Klar, ferdig, gå!

Kos dere den siste dagen i ferien! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar