onsdag 11. mai 2011

Gumbo

Jeg hadde jo en utfordringsrunde her for .. en mnd siden, og jeg har endelig gjennomført og i tillegg fått tid til å blogge om det. Russetid tar nettopp tid, vet dere. Jeg har ikke fått gjennomført på nøyaktig den måten som oppskriften krever, for det var umulig for meg å finne okra - verken på boks eller fersk! Men, jeg har laget min egen gode versjon og her kommer oppskriften på 

Gumbo 
For 4/5 pers
 Ingredienser:
1,5 kyllingbryst
Salt og Pepper
2ss olje
200g røkt kjøttpølse
0,8dl mel
2,5 ss margarin
1 liten løk, hakket
4 hvitløksfedd
1 paprika
2 stilker selleri
3 ss Worcestershire saus
En håndfull persille, hakket
5dl varmt vann
3 buljongterninger med kjøttsmak
1/2 boks hakkede tomater
2 poser villris
100g reker
Vårløk til pynt eller smak

Vet det er mange ingredienser, men det betyr ikke mye jobb. Retten tar litt tid, men det er tid du kan bruke som du vil ettersom maten koker seg selv - du trenger ikke sitte se på vet du.


Det aller første som gjøres er at kjøttet kuttes i biter, pølser i skiver. Krydre kyllingen med salt og pepper, og stek den brun i olje. Ta det ut og kjøl ned, mens du steker også pølsene brune. 


 

Strø melet over oljen og tilsett halvparten av margarinet. Rør konstant til massen er brun (litt mørkere enn bildet over), som tar 5 - 10 min over medium varme. Sett det til side og kjøl det ned.
 

Mens den brune melblandingen kjøles ned, sett på risen. Jeg bruker boil-in-bag ris, men det er kun fordi det er det vi hadde. Har du annen ris, tilsvarer det ca 3 dl tørr ris. Kok den som anvisningen tilsier og sett til side. Gjør ingenting om den blir kald.


Varm den brune massen opp igjen med resten av smøret. Ha opp i de hakkede grønnsakene (løk, hvitløk og paprika) og dekk dem i massen. La det steke i 5-7 min. Tilsett Worchestershire sausen, salt og pepper hvis du vil, og persille. La det kokes videre i nye 5 min mens det røres konstant.
Tilsett vannet iblandet buljongvann, rør hele tiden. Tilsett så kylling og pølser. Kok opp og la det småkoke i 45 minutter.


Tilsett hakkede tomater og den kokte risen. La det småkoke videre i 20 til 30 minutter. 
 

Rett før servering, tilsett rekene. De er allerede kokte, så de skal kun bli varme og det tar ikke mer enn 3-4 minutter. Mens de varmes, kutt opp vårløk til pynt/smak og behag.
 

Nomnom. Retten ble god, selv om jeg sullet litt og tross alt ikke vet 100% hvordan den orginale oppskriften smaker, haha. Får det dere tar i okra, send den til meg i posten! Med mindre du savner noe trengs ikke sideretter - men den har jo alt; grønnsaker, kjøtt, sjømat og stivelser, så du er covered. Masse fiber og lite fett, men du blir definitivt mett. 
Neste uke kommer jeg til å åpne for en ny utfordring, så ha tankene klare. Note; Du får bestemme hva som blir gjort med retten hvis du er valgt ut. Ergo du kan få en gratis kake eller matrett. Free catering, chello?

1 kommentar: