mandag 30. mai 2011

Oatmeal Raisin Cookies.


 Jeg liker aller best mat som er 90% grønnsaker eller frukt.
Min største mat-last er sorbetis.
 Jeg har aldri laget den samme middagsretten to ganger. Noe jeg har spist meg dårlig på og laget så mange ganger at jeg ikke engang trenger målekopp for å få til, er disse.
Oatmeal Raisin Cookies.
Eller havrekjeks med rosiner om du vil.. Nok en gang - orginal oppskrift! : ) Basert på Neiman Marcus cookies



Ingredienser:


275g havregryn
200g hvetemel
50g grovt hvetemel (kan byttes med vanlig mel..)
1 ts bakepulver
1 ts natron (bikarbonat)
1,5ss kanel
1ss vaniljeekstrakt
2egg
300g sukker
225g smør
150g rosiner

Første som skal gjøres er at 225g av havregrynene skal knuses til grovt mel. Dette kan gjøres i blender eller lignende i 30 - 45 sek. Deretter snur du deg mot ovnen og skrur den på 175 grader.


Rør sammen smør og sukker til det er fluffy. Om du har en kjøkkenmaskin går det fint med litt hardt smør, men har du romtemperert går det fint for hånd.


 

Tilsett ett og ett egg, etterfulgt av vaniljeekstraktet.


Bland bakepulver, mel, alle typer havregryn, natron og kanel.


Tilsett dette i røren. Hvis du har brukt mikser frem til nå anbefaler jeg et skifte til slikkepott eller lignende. Hvis ikke sliter mikseren, for det blir en grov og ganske kornete masse.


  


Hell i rosinene.




 

Bruk skje eller hender og trill ut kuler med ca 2ss masse i hver. Avhengig av hvor flink du er til å holde deg unna kakedeig/ hvor store cookies du lager, får du mellom 25 og 30 stk. Jeg lagde små, og fikk 29. Ja, det betyr at mye deig gikk ned i sluket..

Plasser dem omtrent så langt fra hverandre:


.. og stek dem i ca 10 min, til de ser slik ut ^


La dem ligge på stekebrettet eller rist i minst 15 min, til de synker inn og de "størkner" utenpå. 


Dette er de beste, letteste, fornøyelige og ... ja, bare beste havrekjeksene du vil spise og eller lage i ditt liv. 

 

Just sayin..


Om du faktisk prøver noe av det jeg lager, gi meg en tilbakemelding a! Her, så andre tør.. Eller bare til meg så dagen min blir x antall ganger bedre :)
·       

4 kommentarer:

  1. Disse skal jeg lage i kveld etter jobb :) mmm, så veldig gode ut. Sukkeret har du i sammen med melet og alt det andre tørre, ja?

    SvarSlett
  2. nei, glem det, sukker og smør, got it!

    SvarSlett
  3. De smakte fantastisk. Hele huset lukter nybakte hjemmelaga cookies :-D

    SvarSlett
  4. Så koselig at du likte dem!!:D
    Hvis du synes de er gode, prøv passionforbaking -bloggens "Neiman Marcus" Cookies. De er like lette og (nesten) like gode. Hvis du er sjokoman som mine småsøsken, kommer du til å elske dem

    SvarSlett