onsdag 25. mai 2011

Maltesermuffins

Lovte det skulle komme muffins i dag, så muffins blir det. Disse er også fra "1 røre, 100 muffins" noe modifisert og jeg lagde dem til en kakekveld lillesøster Oda skulle ha. Note nr. 1: Dette er for "vi er snart ferdig med eksamen" sesongen - ikke for bikinisesongen. De er supre, yummi besteste 

Malteser muffins.
 Ingredienser:

150g malteserkuler + 12 stk til pynt (evt sånne sjokoladeriskuler man kjøper i smågodt) 
225g hvetemel
50g kakaopulver
1ss bakepulver
1/2ts salt
120g mykt, brunt sukker
2 egg
2 1/2dl vaniljekrem
6ss smakfri olje (eller 100g smeltet smør)

Jeg har ingen "slik lager du dette bilder, fordi jeg hadde ikke forberedt dette. Men, det er lett, så bare les og se ;)
Forvarm ovnen til 200*C, og gjør klar 20 muffinsformer. Knus alle sjokoladekulene untatt 12.

Bland mel, bakepulver, kakao og salt. Rør deretter inn brunt sukker og den knuste sjokoladen.

I en annen bolle, visp egg til de bare er.. vel, en røre, og visp inn vaniljekrem og olje/smør.


Lag et krater i det tørre og hell den bløte blandingen i. Rør det sammen, men ikke for mye; for mye røring gjør at muffinsen ikke hever seg ordentlig..

Fordel røra i muffinsformene og stek dem midt i ovnen. Tar omtrent 20 min.

La dem coole seg (som engelsklærer Eline sa i dag, og jeg holdt på å le høyt.. Du sier ikke cool og chill når du er 45+. Det er bare feil, og den biologiske klokka di burde sagt ifra!)

Når de er greit kalde tar du en dott vaniljekrem og plasserer en sjokoladekule på toppen.


nomnom.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar